Saturday, February 9, 2013

Goodbyes

Di sebuah perkampungan nelayan, seorang anak yg sedang bercuti sekolah terdengar perbualan di antara ayah dengan bapa saudaranya.

"Kau tak sedih ke long, hantar anak kau pergi belajar jauh-jauh. Tinggal kau sorang-sorang dekat kampung ni..."

"Nak sedih apa. Bagi aku, setiap kali berpisah dengan anak aku, aku anggap itu kali terakhir aku akan jumpa dia. Hilang je dia dari mata aku, aku anggap itulah kali terakhir aku akan jumpa dia. Jadi kalau ada apa-apa terjadi pada dia, taklah aku terasa sangat.."

Ujar ayahnya sambil tersenyum.

Dan ayah dalam cerita ini ialah arwah atuk aku sendiri. Beberapa hari lepas abah kata,

" abah pun buat macam tok ki jugak. Setiap kali nina pergi sana belajar, abah akan anggap tu kali terakhir abah jumpa awak."

Of coz, i cried.

Semakin meningkat usia kita, semakin hampir kita dengan panggilan illahi. Kematian itu pasti. Dan bila kematian orang yg paling kau cinta kau dah pernah rasa, kau takkan nak rasa lagi untuk kali kedua, untuk selama lamanya. Jadi untuk mengelak rasa itu, persiapan mental tu yang paling perlu.

Alhamdulillah aku mampu pulang ke malaysia cuti kali ini. Jadi kalau aku balik ke tanah air walaupun ketika cuti pendek, aku harap semua orang paham kenapa.

Tak rugi apa-apa pun dapat bersama orang tercinta di sekeliling kita. :)

4 comments:

Imran said...

:( semoga Allah menjaga kita dan orang-orang yang kita sayang.

Buskers said...

satu ibadah berada di samping bapa. kalau orang duk ejek2 anak manja, ayik blk msia tanya balik "tiket aku kau bayar ke?"
HEHEHE

fuzzyskuzzy said...

Aminnn :)

fuzzyskuzzy said...

Hahaha kaannn... thanks bed :)